پیام امام خمینی (ره) در خصوص غدیر
نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:
آران و بیدگل: سفیدشهر: به مناسبت عید غدیر خم بخشی از سخنان نورانی امام راحل جهت بهره برداری ارائه می شود ...
متن کامل:
پيام غدير؛ ولايت و حكومت در کلام امام خمینی (ره)
مسئله غدير، مسئله اى نيست كه بنفسه براى حضرت امير يك مسئله اى پيش بياورد،
حضرت امير مسئله غدير را ايجاد كرده است. آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد.
غدير براى ايشان ارزش ندارد؛ آن كه ارزش دارد خود حضرت است كه دنبال آن ارزش، غدير آمده است.
خداى تبارك و تعالى كه ملاحظه فرموده است كه در بشر بعد از رسول اللَّه كسى نيست كه بتواند عدالت را به آن طورى كه بايد انجام بدهد،
آن طورى كه دلخواه است انجام بدهد مأمور مى كند
رسول اللَّه را كه اين شخص را كه قدرت اين معنا را دارد كه عدالت را به تمام معنا در جامعه ايجاد كند و يك حكومت الهى داشته باشد، اين را نصب كن.
نصب حضرت امير به خلافت اين طور نيست كه از مقامات معنوى حضرت باشد؛ مقامات معنوى حضرت و مقامات جامع او اين است كه غدير پيدا بشود.
و اينكه در روايات ما و از آن زمان تا حالا اين غدير را آن قدر ازش تجليل كردهاند، نه از باب اينكه حكومت يك مسئله اى است،
حكومت آن است كه حضرت امير به ابن عباس مىگويد كه «به قدر اين كفش بیقيمت هم پيش من نيست» «نهج البلاغه، خطبه 33» آنكه هست اقامه عدل است.
آن چيزى كه حضرت امير- سلام اللَّه عليه- و اولاد او مى توانستند در صورتى كه فرصت به شان بدهند،
اقامه عدل را به آن طورى كه خداى تبارك و تعالى رضا دارد انجام بدهند، اينها هستند، لكن فرصت نيافتند.
زنده نگه داشتن اين عيد نه براى اين است كه چراغانى بشود و قصيده خوانى بشود و مداحى بشود، اينها خوب است، اما مسأله اين نيست.
مسأله اين است كه به ما ياد بدهند كه چطور بايد تبعيت كنيم، به ما ياد بدهند كه غدير منحصر به آن زمان نيست،
غدير در همه اعصار بايد باشد و روشى كه حضرت امير در اين حكومت پيش گرفته است بايد روش ملتها و دستاندركاران باشد.
قضيه غدير، قضيه جعل حكومت است، اين است كه قابل نصب است و الّا مقامات معنوى قابل نصب نيست يك چيزى نيست كه با نصب آن مقام پيدا بشود؛
لكن آن مقامات معنوى كه بوده است و آن جامعيتى كه براى آن بزرگوار بوده است، اسباب اين شده است كه او را به حكومت نصب كنند
و لهذا، مى بينيم كه در عرض صوم و صلاة و امثال اينها مى آورد و ولايت مجرى اينهاست.
ولايتى كه در حديث غدير است به معناى حكومت است، نه به معناى مقام معنوى.
و حضرت امير را همان طورى كه من راجع به قرآن عرض كردم كه قرآن- در روايات است اين- نازل شده است به منازل مختلف،
كلياتش سبع و الى سبعين و الى زيادتر، تا حالا رسيده است به دست ماها به صورت يك مكتوب، حضرت امير هم اين طور است،
رسول خدا هم اين طور است. مراحل طى شده است، تنزل پيدا كرده است. از وجود مطلق تنزل پيدا كرده است،
از وجود جامع تنزل پيدا كرده است و آمده است پايين تا رسيده است به عالم طبيعت، در عالم طبيعت اين وجود مقدس و آن وجود مقدس و اولياى بزرگ خدا.
بنابراين، اينكه حديث غدير را ما حساب كنيم كه مى خواهد يك معنويتى را براى حضرت امير يا يك شأنى براى حضرت امير درست كند نيست.
حضرت امير است كه غدير را به وجود آورده است، مقام شامخ اوست كه اسباب اين شده است كه خداى تبارك و تعالى او را حاكم قرار بدهد.
صحيفه امام، ج20، ص: 112
موضوع:
ديني
نویسنده:
8 آبان 92
تاریخ درج
چهارشنبه 8 آبان 1392
کلیدواژه ها:
غدیر، امام خمینی، سفیدشهر
|