بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: پنج شنبه 9 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

سفر به یزد، شهر بادگیرها نظرات خوانندگان(0)

سفري دو روزه به دل كوير و بازدید از چند مکان باستانی و قدیمی
چند روز پس از امتحانات تصمیم گرفتیم با جمعی از دوستان دو روز آخر هفته را تفریح کنیم و برای این کار دو تن از همکلاسیهایمان را انتخاب نمودیم؛ یزد، شهر بادگیرها. یزد با جمعیتی مشابه کاشان در بخش مرکزی فلات ایران واقع شده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بیابانی است. یزد از شمال به میبد و اردکان، ازشرق به اردکان و بافق، از غرب به استان اصفهان و از جنوب به تفت، ابرکوه و مهریز می رسد. ورودی این شهر، با میدانی به نام میدان قرآن شروع می شود. در همان ابتدای شهر به یکی از آثار تاریخی شهر به نام "چهار بادگیر" برخوردیم که در واقع آب انباری است که توسط چهار بادگیر در چهار طرفش آب را سرد نگه می داشته است. پس از این بنا به میدان امیرچخماق یزد واقع در نقاط مرکزی شهر رفتیم که همیشه نمای آن را از تصاویر هوایی یزد در صدا و سیما مشاهده کرده بودم. میدان امیرچخماق همان بنای پلکانی شکل با دو گلدسته مرتفع در بالاترین نقطه بناست که در پشتش بازار امیرچخماق واقع شده است. همانجا شام خوردیم (بازار، مغازه های کبابی بسیاری داشت!). در روزهای بعد به آتشکده زردشتیان سر زدیم. آتش از نمادهای مقدس زردشتیان و عنصر پاکی و پاک کننده است و این آتش حدود 1500 سال است که خاموش نشده است (مانع از خاموش شدنش شده اند). در کنار بنای آتکشده موزه ای درباره آداب و رسوم زردشتیان وجود دارد که بسیار جالب بود. (از جمله جشن ها و پوشش خاص و آداب خاص مثل نماز!) یکی دیگر از اماکن زیبای یزد، باغ دولت آباد یزد مشابه باغ فین کاشان است ولی با این تفاوت که در مرکز آن بلندترین بادگیر یزد با ارتفاع 36 متر و در مقطع هشت ضلعی ساخته شده است. زیر آن باد بسیار خنکی داخل عمارت می وزد. نورپردازی حاصل از شیشه های رنگی نمای بسیار جالبی به داخل ساختمان داده است. در ادامه گذری به مسجد جامع یزد داشتیم که نمیدانیم به چه علت درب ورودی اش بسته بود ولی به هر حال همان نمای بیرونی نیز بسیار زیبا بود. در مدتی که در یزد بودیم به خانه یکی دیگر از دوستانمان در شهر تفت نیز سری زدیم. شهر تفت شهری است که بافت سنتی حفظ شده دارد و نمای شهر از پشتبام منزل دوستمان بسیار زیبا بود. ساباط ها، کوچه های باریک، مسجد قدیمی، ، نخل بزرگ و معروف تفت،بازار و حسینیه شاه ولی و باز هم بادگیرها که در پشت بام ها خودنمایی میکرد. همچنین میوه تفت، انار است . در اطراف تفت آبشاری به نام گاهان قرار دارد که آن زمان آب نداشت!. در جاده رفت و برگشت به تفت، برج خاموشان یا دخمه های زردشتیان دیده می شد که به دلیل تنگی وقت نتوانستیم به آن سر بزنیم. دخمه محل دفع مردگان زردشتی با آداب و رسوم خاص در زمان های گذشته بوده است. ظاهرا به این صورت بوده که اول مرده را به دار می کرده اند تا حیوانات از آن سود ببرند و سپس بقایای جسد را دفن می کرده اند.سفر ما در یزد با خرید قطاب و لوز یزدی به پایان رسید و البته بسیاری از جاهای دیدنی را نرسیدیم که ببینیم. در بازگشت سری به شهر میبد زدیم. در آنجا به یکی از آثار تاریخی آنجا به نام نارین قلعه سر زدیم که مربوط به 4000 سال قبل از میلاد بود و هنوز پابرجا. قلعه ای بسیار مرتفع و با معماری جالب بود.پس از بازدید از نارین قلعه، راه به سوی کاشان گرفتیم و از مسیر اردکان و اردستان به سوی وطن بازگشتیم. ۱۷ اسفند ۹۲
موضوع: انجمن دوستداران میراث فرهنگی سفیدشهر

ویژه ها

موضوع بندی مقالات

تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

سفیدشهر  همدل و یکصدا

مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد.

ناشر : انتشارات مجلس افروز

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092

سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.

سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید

"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر

آمار سایت

آنلاین: 4 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/09 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir