بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موقعیت فعلی: بخش اخبار (برگشت به لیست)

امام جمعه سفیدشهر: نماز جمعه را یک هدیه الهی بدانید نظرات خوانندگان(0)  

گفتگوی صمیمانه هفته نامه سراج با حجت الاسلام و المسلمین دکتر زارع امام جمعه سفیدشهر که بمناسبت سی ام فروردین سالروز اقامه اولین نماز جمعه سفیدشهر بصورت ویژه نامه منتشر شد.


سراج) در کنار امامت جمعه آیا در حوزه ودانشگاه تدریس دارید؟ چند مقاله علمی در مجلات معتبر از جنابعالی به چاپ رسیده است؟

بله قبلا بنده استاد پروازی دانشگاه فردوسی و رضوی مشهد بودم و در ترم جاری تدریس در دانشگاه معارف اسلامی  قم را دارم و برخی از دروس مرتبط و پاسخگوئی به مسائل کلامی را در حوزه تدریس می کنم.

مقالاتی تابحال تالیف کرده ام بیش از دهها مقاله علمی، برخی از آنها در مجلات علمی پژوهشی به چاپ رسیده است، نظیر شواهدی بر حضور شیعه اسماعیلیه در تاریخ سیسیل و همچنین برخی از مقالات بنده در نشریات تخصصی نظیر ندای تشیع به چاپ رسیده، مثل مقاله دولت های شیعه در قرن دوم و سوم هجری، برخی مقالات نیز در نشریات حوزوی به چاپ رسیده نظیر نشریه شیعه شناسی و امام شناسی باموضوع مدیریت مولامان امام زمان (عج) در غیبت صغری ، آثاری از بنده به چاپ رسیده و دو کتاب را آماده برای چاپ دارم به نام نسل کشی شیعه از صدر اسلام و دیگری اندیشه سیاسی شیخ فضل الله نوری .

سراج)در اولین خطبه نمازجمعه سفیدشهر در 30 فروردین سال 1392 لقب زیبای دارالفضل را برای سفیدشهر انتخاب کردید دلیل انتخاب این نام چه بود؟

به لحاظ اینکه این منطقه انسانهای فاضل و بزرگواری را در شعر و ادب و فقاهت و تبلیغ دین تحویل جامعه داده است و فاضلین زیادی از اینجا برخاسته اند، از یک جنبه دیگر هم، یکی از شعرای بزرگی که در زمان قاجار اشعار زیبایی را در وصف زندگی نبی اکرم (ص) سروده است به نام مثنوی «مجلس افروز» مرحوم ملا فضلعلی نصرآبادی نام داشته که یکی از نماد های این شهر محسوب می شود بنابراین ما به نتیجه رسیدیم که این شهر محل «فضل» محسوب می شود و از جهت دیگر هم این لقب اشاره ای است به نام این شاعر گرانمایه به همین دلیل پیشنهادکردیم که در خطبه ها و در مکاتبات این عنوان «دارالفضل سفیدشهر» استفاده شود که مورد استقبال دوستان عزیز در ستاد و مجموعه نهادهای فرهنگی شهر قرار گرفت ، امیدواریم این مقدمه ای باشد برای تشویق مردم خصوصا جوانها به رشد دانش و فضل خود و همچنین حضور گسترده تر در عرصه های معنوی و فرهنگی کشور.

سراج) آسیبها و فرصتها و نقاط قوت و ضعف منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟ در حال حاضر مهمترین خلا فرهنگی سفیدشهر را چه می دانید؟

 مردم منطقه سفیدشهر و سفیددشت برجستگی های بسیاری دارند از جهات قرآن محوری و اهلبیت محوری منطقه سفیددشت یکی از مناطق و شهرهای برجسته کشور محسوب می شود، از جمله برجستگی ها جلسات متعدد قرآنی است که بنده در منطقه شاهد بودم، و حضور پر رنگ مردم در موالید و وفیات و شهادت ائمه و دینداری و سخت کوشی آنها، بسیار چشمگیر بود، اینها از نقاط قوت منطقه هست که باید در خصوص رشد آن برنامه ریزی شود برنامه ریزی برای رشد و توسعه این وضعیت مذهبی شهر به صورت فراگیرتر باید انجام شود. باید یک مجموعه ای باشد که نهادهای فرهنگی و مجموعه های مرتبط با مسئله فرهنگ را گردهم آورد و برای آنها یک برنامه ریزی کلان و یک طرح جامع فرهنگی را تعریف کند و طبق آن پیش برویم. مهمترین خلا فرهنگی سفیدشهر، پراکندگی فعالیت های فرهنگی می باشد. دفتر امام جمعه و شخص امام جمعه هم کوشیده است که  به طرف حل این موضوع گام بردارد یعنی فعالیت های پراکنده فرهنگی را در یک هدف و در یک مسیر سعی کرده با همکاری و همیاری خودشان سوق دهد. ولی معضلات فرهنگی دیگری هم منطقه دارد که بخشی از این معضلات فرهنگی به موضوع محرومیت جامعه بر می گردد، امیدوارم با رفع محرومیت های و رفع مشکل بیکاری و مشکلات دیگری که مردم این منطقه از آن رنج می برند، مشکلات فرهنگی نیز هرچه سریعتر برطرف گردد. مردم انتظار دارند که بعد از استقرار نهاد نماز جمعه در شهر به تدریج از جانب مسئولین رسیدگی بیشتری برای رفع مشکلات از جمله مشکلات بهداشتی و مشکلات راه و امثال آن انشاالله انجام شود. یکی از مهمترین و اساسی ترین راه هایی که می تواند در جهت رفع مشکلات منطقه سفیددشت اجرا شود این است که از لحاظ تقسیمات کشوری بخش شدن این منطقه انجام شود و شاهد استقرار بخشداری و به دنبال آن استقرار مراکز اداری و دفتر نمایندگی نهادها و ارگان ها در این شهر باشیم. انتظاری که بنده دارم این است که هر نصرآبادی و به تعبیری سفیدشهری و هر کدام از آحاد دیگر مردم منطقه سفیددشت شامل محمدآباد علی آباد و یزدل در هر منطقه ای از کشور که رفته اند به مسقط الراس خودشان و به آن نقطه که پدرانشان در آنجا بوده اند توجه وافر داشته باشند و ارتباطشان را با این جا قطع نکنند تعداد افرادی که از این منطقه در شهرهای مختلف کشور زندگی می کنند بسیار زیادند و ارتباط خوبی هم با منطقه دارند و تلاش برای حل مشکلات اینجا دغدغه آنهاست ، ما از آنها انتظار داریم که با مجموعه نهاد و مسئولین شهر همکاری بیشتری داشته باشند.

سراج) مهمترین معضل در مدیریت شهری سفیدشهر را توجه به چه چیز می دانید؟

مهمترین مسئله منطقه، عدم حل تقسیمات کشوری این منطقه هست که بنده این را مهمترین مشکل می دانم اینجا اگر موضوع تقسیمات کشوری وارتقاء شهر سفیدشهر و روستاهای مجاور به بخش سفیددشت به مرکزیت شهر سفیدشهر حل شود بخش زیادی از مشکلات منطقه مرتفع خواهد شد.

سراج) اگردرحال حاضر شما رییس شورای شهر بودید، اولین برنامه شما درشهر چه بود؟

 همان موضوع فوق یعنی بخش شدن این منطقه را پیگیری می کردم. یکی از امیدهای من این است که شاهد استقرار بخشداری در منطقه سفیددشت باشم..

سراج) حضرتعالی از جانبازان دوران دفاع مقدس هستید، نحوه مجروحیت شما چگونه بود؟ و اگر مایل هستید یک خاطره از آن دوران بیان بفرمائید؟

البته بنده خودم را لایق این جمله ای که فرمودید نمی دانم ما در اواخر جنگ یک توفیق کوچکی پیدا کردیم که با رزمندگان دفاع مقدس یک همراهی اندکی داشته باشیم، دو اعزام یکی در سال 65 و دیگری در اواخر سال 66 اوایل سال 67 در کردستان بودیم دقیقا روز بعد از سیزده یعنی روز چهاردهم فروردین در منطقه ای که ما مستقر بودیم یک جائی به نام شاخ شمیران بود که آنجا بمب باران شیمیایی شد بنده خاطره ای که از آنجا دارم این است که هیچ کس گمان نمی کرد که گاز شیمیایی به این اندازه اثرگذاری مداومی را داشته باشد در مدت کوتاهی پس از بمباران دیگر چشم ها نمی دید و عملاً با گاز شیمیایی ناجوانمردانه دشمن یک تعداد زیادی از عزیزان رزمنده را به مجروحیت های متعدد از جمله نابینایی چشم و تاول و درد های کشنده دچار کرد و خاطره شیرینی که بنده از آن دوران به خاطر دارم این است که ما را از  غرب پرواز دادند به مشهد مقدس و آنجا در جوار حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) عنایت خاص آن بزرگوار نصیب ما شد و چشم ما بحمد الله بهبودی پیدا کرد و مشکلی ندارد و تنها مسئله ای که در معمول رزمندگان شیمیایی وجود دارد همین بحث تنفسی و ریه هست، معمولا جانبازان شیمیایی دچار عفونت های ریوی ، بر اثر شرایط آب و هوایی و یا غذا های غیر سازگار بدتر می شوند و باید در بیمارستان بستری شوند و بنده نیز قبلا بارها بستری شده ام ولی در چند سال اخیر خداوند بزرگ بهبودی قابل توجهی را عنایت فرموده اند.

سراج) زادگاه حضرتعالی شهر مهریز، یکی از مناطق تاریخی و باستانی کشور است از میراث فرهنگی منطقه سفیددشت چقدرشناخت دارید؟ و نظرتان در مورد حفظ میراث فرهنگی چیست؟

تردیدی نیست که میراث فرهنگی هر کشور و هر منطقه ریشه آن منطقه است اگر ما ریشه را بزنیم شاخه ها نیز خشک خواهد شد اهمیت میراث فرهنگی اعم از میراث فیزیکی و معنوی به اندازه ایست که حتی کشورهائی که از تاسیس آنها بیش از چهل پنجاه سال بیشتر نمی گذرد سعی کرده اند که برای خودشان میراث های متعدد فرهنگی و تاریخی دست و پا کنند و چه بسا در حال رقابت هستند در حالی که کشور ما تاریخ کهن چند ده هزار ساله دارد و آثاری که در برخی از مناطق کشف می شوند تاریخی بیش از 10 هزار سال را دارد علاوه بر آن ما یک موضوع بسیار مهمی را که اکنون در اقتصاد دنیا به صورت فراگیر شاهد آن هستیم و هر روز به اهمیت آن افزوده می شود مسئله گردشگری و توریسم است و یکی از مهمترین اموری که به رشد یک کشور می توان کمک بکند توریسم فرهنگی و گردشگری فرهنگی و گردشگری داخلی است ما یک گردشگری دیگری داریم به نام گردشگری مذهبی و معنوی که مردم ما با آن گردشگری دینی و مذهبی بیگانه نیستند بر همین اساس ما اگر آن اموری که می توانند در این موضوعات به ما رشد بدهند را حفظ نکنیم یقینا این بحث گردشگری فرهنگی و مذهبی به نتیجه نخواهد رسید. بنده تاکید کردم بر این موضوع در جلسات متعدد مسئولین و حتی در خطبه های نماز جمعه که ما باید به آن سمت و سو برویم که میراث فرهنگی خودمان را و آن اموری که به مارشد می دهد را حفظ کنیم و برای نسل های آینده هم باقی بگذاریم.

بحمد الله منطقه کاشان، آران و بیدگل و منطقه سفیددشت از فضلا و علما و بزرگان زیادی برخوردار بوده و هست. قبل از ورود بنده به این منطقه در خصوص تاریخ سفیدشهر و روستاهای همجوار و مناطق تاریخی آن و فرهنگ و مشاهیر آن مطالعه داشته ام، در مورد چاله غم و منطقه درم را به عنوان یکی از مناطق باستانی که اکنون شاید یک اثری از آن باشد، مطالعه کرده ام و جاهای باستانی دیگر هم اطلاع دارم. امامزادگانی که در سفیدشهر علی آباد محمد آباد و یزدل وجود دارد را در این مدت زیارت کرده ام و ارتباط داشته ام و با خانه آقای مرحوم هم آشنا هستم، البته بنده با تاریخ و فرهنگ منطقه سعی کرده ام قبل از ورودم آشنا شده و تسلط داشته باشم.

سراج) بعنوان آخرین سوال توصیه حضرتعالی به مسئولین و مردم ولایتمدار مناطق چهارگانه سفیدشهر، علی آباد، محمدآباد و یزدل چیست؟

مهمترین و اصلی ترین توصیه بنده وحدت است تازمانی که وحدت به صورت باور همگانی در نیاید رشد و توسعه منطقه امکان پذیر نخواهد بود وحدت بین مسئولین، وحدت بین آحاد جامعه، این موضوع که کل این منطقه را یک منطقه بدانیم از اموری است که بسیار اهمیت دارد توصیه که بنده پس از آشنائی با این فضا در طول مدت یکسال دارم این است که یکی از مهلک ترین اموری که می تواند بررشد این منطقه اثر سوء بگذارد تفرقه است، بنابراین وحدت باید جدی گرفته شود ما چهار منطقه نصرآباد، یزدل، محمدآباد و علی آباد را یک پیکر می دانیم یک مجموعه می دانیم و در مدتی هم که نهاد در اینجا استقرار پیدا کرده بنده سعی کرده ام در چهار منطقه حضور داشته باشم و با مردم و مسئولین هر چهار منطقه ارتباط گرم و نزدیکی داشته باشم و در مراسمات هر چهار منطقه حضور داشته باشم، و این را دیگر مسئولین محترم نیز مد نظر قرار بدهند ، دیگر توصیه ای که دارم در پیگیری های مربوط به مشکلات منطقه اهداف را تبدیل به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بکنند، همان کاری که چند روز پیش دوستان شورای اسلامی شهر و شهردار محترم به صورت چشم انداز پیگیر آن شدند انشاالله با یک برنامه ریزی بهتر و با همیاری که از همین الان اعلام می کنیم و قبلا هم اعلام کرده ایم برای حل مشکلات منطقه قدم برداریم، و توصیه ای که به جوانان هم دارم این است که با مسئولین مجموعه جهت رشد منطقه خودشان همکاری کنند و ثانیا از اقدامات تک روانه و احیانا افراطی خودداری کنند که بحمد الله ما این روحیات را نداریم و یا کمتر داریم ، از آحاد مردم و جوانان و مسئولین و فرهیختگان و نخبگان منطقه دعوت اکید دارم که   نماز جمعه را یک هدیه الهی بدانید و در نماز جمعه و همچنین برنامه هایی که نهاد نماز جمعه برای رشد فرهنگی و مذهبی شهر در نظر دارد مشارکت قوی داشته باشند.

سراج) از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادید صمیمانه سپاسگزاریم.

بنده نیز سپاسگذارم، والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.


موضوع: نماز جمعه
خبرنگار:خبرنگار سراج
تاریخ: چهارشنبه3ارديبهشت
کلیدواژه ها: نماز جمعه، دکتر زارع، نصرآباد، سفیدشهر


آخرین اخبار

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 1 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/31 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر