بسم الله الرحمن الرحیم | امروز: شنبه 8 اردیبهشت 1403

موقعیت فعلی: بخش مقالات (برگشت به لیست)

آن سوی مدافعه گری از تغییرات آب و هوا نظرات خوانندگان(0)
لید مقاله:

در سال گذشته من دعوت شدم تا در نشستی که بانک جهانی همزمان با روز جهانی کاهش سوانح برگزار کرده بود سخنرانی کنم. شهر ماکاتی( Makati)تازه توسط بانک جهانی بعنوان یکی از شهرهای ایمن در برابر تغییرات آب وهوا در آسیای شرقی انتخاب شده بود و اینکه این شهر آمادگی خیلی زیادی در برابر سوانح دارد. از من خواسته شده بود تا توضیح دهم چگونه این شهر موفق شده بود تا قدم هایی را در جهت آمادگی در برابر تغییرات آب و هوا و کارهای مدافعه گری و آمادگی در برابر سوانح طبیعی که میزان آن هم در چند سال گدشته زیادتر شده بود بردارد. ...


متن کامل:
نویسنده: جیمور بینی، شهردار ماکاتی(1) ( By JEJOMAR C. BINAY Makati Mayor)
23 نوامبر 2009 ، عنوان مقاله: آن سوی مدافعه گری از تغییرات آب و هوا، (2)
مترجم: سید محمد ساداتی نژاد
 
در سال گذشته من دعوت شدم تا در نشستی که بانک جهانی همزمان با روز جهانی کاهش سوانح برگزار کرده بود سخنرانی کنم. شهر ماکاتی( Makati)تازه توسط بانک جهانی بعنوان یکی از شهرهای ایمن در برابر تغییرات آب وهوا در آسیای شرقی انتخاب شده بود و اینکه این شهر آمادگی خیلی زیادی در برابر سوانح دارد. از من خواسته شده بود تا توضیح دهم چگونه این شهر موفق شده بود تا قدم هایی را در جهت آمادگی در برابر تغییرات آب و هوا و کارهای مدافعه گری و آمادگی در برابر سوانح طبیعی که میزان آن هم در چند سال گدشته زیادتر شده بود بردارد.
این شهر، بعنوان مرکز تجاری فیلیپین، بسیار در برابر تغییرات آب و هوا آسیب پذیر است. در این شهر روزانه حدود 4 میلیون نفر زندگی میکنند که حدود 500 هزار نفر آنها مقیم شهر هستند و حدود 3 میلیون نفر کارمند ادارات، تاجرین و بازدید کنندگان که در مساحتی در حدود 21.36 کیلومتر مربع زندگی میکنند. در یکی از خیابان های شهر حدود 400 هزار موتور که اکثر آنها هم از استانداردهای انتشار گازهای گلخانه ای هم برخوردار نیستند را میتوانید در یک روز پیدا کنید.
با یک چنین تمرکز جمعیتی و وسایل نقلیه در برخی از مواقع مشخص روز انتشار گازهای گلخانه ای بسیار بالا است. طوفان های قوی هم تاثیرات خود را بر شهر دارند و از آنجا که سیل های گسترده و قطع طولانی مدت برق باعث قطع امور تجاری می شود ، دارای تاثیرات منفی بر اقتصاد محلی و هم اقتصاد ملی است.
برای کاهش آثار تغییرات آب و هوا شهر ماکاتی اقداماتی را اتخاذ کرد که توسط بانک جهانی هم مورد شناسایی قرار گرفت. از جمله این اقدامات عبارت است از جداسازی آب و فاضلاب و پردازش مجدد آن در مدارس، محلات(BaranGay) و مناطق تجاری ، اعمال تنبیه برای سیگار کشیدن در فضای باز، و مجازات ماشین ها و سوایل نقلیه دودزا(Smoke Belching Vehicles ). در نتیجه این اقدامات در طول سالهای 2003-2007 ، میزان مواد ضایعاتی 33% کاهش یافت و از انتشار 260 هزار تن معادل گاز دی اکسید کربن در فضا جلوگیری شد.
در سال 2008 نیز ما سیستم حمل نقل ویژه ای را به نام Jeppnay (3)برای رفت و آمدهای مکرر به شهر ایجاد کردیم. ما از اولین دولتهایی بودیم که اینکار را انجام دادیم. این هفته نیز ما مسیر سبز را در شهر معرفی خواهیم کرد که دارای 10 ماشین جیپ است که با برق کار میکنند و هیچ گونه انتشار گاز ندارند و به ساکنین و کسانی که در این مسیرها رفت و امد میکنند سواری رایگان می دهند.
من به نشست بانک جهانی اعلام داشتم که آمادگی دولتهای محلی برای برای مقابله با سوانح باید چیزی بیشتر از صرف داشتن تجهیزات لازم، منابع انسانی لازم و جوامع آماده میباشد.
از طرق مطالعات علمی و تجربیات عملی بدست آمده، ما به ارتباط بین تغییرات آب و هوا و سوانح آگاهی پیدا کرده ایم. در آن زمان هم فیلیپین و هم سایر کشورهای آسیای شرقی، با طوفانهای قوی و سیلهای کشنده متاثر می شدند.
یکسال بعد از آن سخنرانی، مانیل و سایر مناطق لوزون Luzon بوسیله دو طوفان Ondoy و Pepeng تخریب شد. در حالی که شهر مکاتی از سیلها و طوفانها در امان نماند ، ما توانسیتم آسیب نسبت به جان انسانها و دارایی ها را به حد اقل برسانیم. و در واقع مکاتی روز بعد از آن واقعه به زندگی خود ادامه داد و مردم و بخشهای تجاری زندگی خود را از سر گرفتند. ما این را نتیجه اقدامات حمایتی می دانیم که در طول چند سال گذشته هم در سیاستها و هم در برنامه ها برای کاهش تاثیرات تغییرات آب و هوا و آمادگی در برابر سوانح انجام دادیم. متاسفانه بقیه بخشهای منطقه مرکزی ملی و مناطق اطراف اینگونه نبودند و حتی دولت مجبور شد از نیروهای امداد و نجات ما استفاده نماید و کمک های امدادی را به مناطق آسیب دیده بفرستد.
نتایج این دو طوفان آنچه را که من به بانک جهانی گفتم مورد تایید قرار داد که همه سوانح طبیعی ابتدا بر اقتصاد محلی تاثیر می گذارند و تنها زمانی بر اقتصاد ملی تاثیر می گذارند که در سطح وسیع اتفاق بیفتد. وقتی که آنها به شدت اتفاق می افتند باعث آوارگی و تخریب خانه ها و اقدامات تجاری و اقتصادی می شوند.
تغییرات آب و هوا یک واقعیت است. تغییرات آب و هوا یک واقعیت در زندگی انسانها در مناطقی است که تاثیرات آب وهوا فراتر از صرف یک باران شدید یا تغییر دما می شود. تغییرات آب و هوا یک تهدید برای جان انسانها و زندگی انسانها ، ایمنی خانه آنها و ثبات جوامع آنها است.
سوانح طبیعی باعث ضعیف شدن ظرفیت دولتهای محلی در پاسخ سریع به اوضاع بعد از سوانح طبیعی و مدیریت بحرانهای بشردوستانه بعد از آن می شود.
وقتی اقتصادهای محلی از هم فرو می پاشد، ظرفیت جامعه محلی در ارائه خدمات به مردم در زمانهای عادی نیز فرو می پاشد.  ظرفیت دولت محلی برای مراقبت از بیچارگان، بیماران، بچه ها و سالمندان بعنوان خدمات روزمره شدیدا مورد سازش قرار می گیرد.
این خصوصا خیلی درست است در مورد دولتهای محلی خیلی کوچک با منابع خیلی محدود و این بویژه مسئله ای خیلی فوری است با توجه به زیاد بودن تعداد مردمی که در فقر زندگی میکنند. نیاز به پرداختن به تغییرات آب و هوا از آنجا که بر افراد محلی و سرمایه گذاری های اجتماعی نیز تاثیر می گذارند، ابعاد اجتماعی دارند که در نتیجه بر ثبات افراد محلی نیز تاثیر می گذارد.
شناسایی نقش مهم دولتهای محلی نیز نیاز دارد به شناسایی پویایی در روابط بین دولت محلی دولت ملی. در حال حاضر اکثر دولتهای محلی متکی به دولت مرکزی هستند بویژه زمانی که سانحه ای یا وضعیت اضطراری اتفاق می افتد.
دولت های محلی بهترین مرجعی هستند که می توانند به وضعیت اضطراری بعد از وقوع یک سانحه پاسخ دهند اما تاثیر و کارایی پاسخگویی به میزان زیادی بستگی به این دارد که چقدر سریع یا چقدر کند دولت مرکزی به سانحه واکنش نشان می دهد.
زمانی که دولت مرکزی به کندی نسبت به پاسخگویی به سانحه واکنش نشان می دهند مردم محلی و دولت محلی رنجهای فراوانی می بینند.
سیستم شورای هماهنگی سوانح طبیعی در فیلیپین نیاز به بازنگری دارد. در حال حاضر این سیستم برای از کارفتادگی مانند تفنگ پری می ماند که تنها نیاز به یک شلیک دارد. در صورتی تغییر ساختار آن به نحوی که نقش بازیگران در تمام سطوح مشخصتر بود ، منابع موجود خیلی سریعتر می توانست به دست نیازمندان برسد.
در حال حاضر وزیر دفاع ریاست شورا را بر عهده دارد . این شورا در مناطق مختلف و استانها دارای شعب محلی میباشد. این شعبه ها، نمایندگان اصلی پاسخگویی به سانحه هستند. اما منطقی تر بود که شورا توسط وزیر کشور ودولتهای محلی اداره می شد.
از مشکلات دیگر این ساختار آن است که در جریان دو طوفان گذشته نهادهای محلی و ملی نتوانستند با هم خوب کار کنند.
 
اولا یک خط سازمانی که از سطح ملی تا محلی و بالعکس کار کند وجود ندارد تا هماهنگی وارتباط در تمام سطوح را تضمین کند. ثانیا روسای سازمان عضوی از کابینه هستند. این از یک جهت خوب است زیرا دسترسی به منابع مورد نیاز را تضمین میکند. اما از جهتی هم باعث محدودیت در اعزام این منابع می شود چون رئیس کنترل آن رادر دست دارد. اشکال دیگر آن است که از سطح استانی به پائینتر، دفاتر توسط رهبران انتخابی احزاب سیاسی اداره می شوند. این باعث عدم دسترسی آنها به منابع دولتی می شود.
(1)- ماکاتی (Makati ) یکی از شهرهای متصل به مانیل پایتخت فیلیپین است . مرکز تجاری ،اقتصادی و مالی فیلیپین محسوب می گردد. غالبا از آن بعنوان قلب تجاری و اقتصادی فیلیپین یاد می شود. به نقل از ویکیپدیا
(2) - به نقل از Manila Bulletin Publishing Corporation با سابقه 109 ساله، لینک مقاله:http://www.mb.com.ph/articles/230846/beyond-advocacy-climate-change
(3) این وسیله در واقع ابتداتوسط نیروهای نظامی آمریکا استفاده شد که بعد از جنگ جهانی دوم ره اشد. فیلیپینیها در شهر ماکاتی از این وسیله برای حمل و نقل ویژه در شهر برای کاهش انتشار گاز و آلودگی استفاده کرده اند. این وسیله اکنون به سمبل فرهنگ فیلیپین تبدیل شده است و از ویژگی آن صندلی های تجملاتی آن است. این واژه ترکیبی است از لغت Jeep به معنای ماشین جیپ و Jitney به معنای کرایه ارزان. به نقل از ویکیپدیا

موضوع: حقوق بشردوستانه
نویسنده: سید محمد ساداتی نژاد
تاریخ درج شنبه 7 آذر 1388
کلیدواژه ها: تغییرات آب و هوا

آخرین مقالات سایت:

جستجو: در


  بحث روز


  آخرین مطالب سایت



موضوع بندی اخبار

ویژه ها

موضوع بندی مقالات


  تبلیغات

سرمایه ذوق اهل این آبادی ملاعلی فاضل نصرابادی (سروده عبدالجبار کاکاوند در جریان کنگره فضل نبی در سفیدشهر )

الهی برآید از آن دوده دود

که نام محمد برد بی درود

ملافضل علی نصرابادی


 ملافضل علی نصرابادی؛ شاعر بی بدیل سفیدشهر  


فرقی نکند برای ما، به جان اصغـــر

عشق است ابوالفضل وحسین وعلی اکبر

سفیدشهر  همدل و یکصدا


مجمع فرهنگی سفیدشهر منتشر کرد:

پس از چاپ کتاب تاریخ سفیدشهر و ستارگان سپهر سفیدشهر، اینک کتاب

 گلچین مثنوی مجلس افروز منتخبی از اشعار مثنوی مجلس افروز چاپ و روانه بازار شد. 

ناشر : انتشارات مجلس افروز 

قیمت 3500تومان با تخفیف،

محل عرضه:  فروشگاه ولایت،جنب مسجد جامع سفیدشهر 03154833092


سامانه پیام کوتاه مجمع فرهنگی سفید شهر به شماره 30007093 راه اندازی شد .منتظر انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز هستیم.


سفیدشــــهر، دیار ملافضل علی نصرابادی

سفیدشهر؛  شهر طلای سپید


"فروشگاه فرهنگی ولایت "اولین مرکز فروش  کتاب و محصولات فرهنگي سفیدشهر:  انواع كتاب، سي دي مذهبي،نوشت افزار و ...

 آدرس:  جنب مسجد جامع سفیدشهر



  نظرسنجی

مراسم سوگوای عصر عاشورای سفیدشهر چگونه است ؟
نیازبه همدلی و وحدت دارد
خیلی خوب است
بسیار عالی است
می تواند بهتر از این باشد

نمایش نتیجه


  آمار سایت

آنلاین: 16 نفر
زمان بارگزاری این صفحه: 0/14 ثانیه

جهت مشاهده جزئیات بیشتر از آمار سایت کلیک کنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت، متعلق به مجمع فرهنگی سفیدشهر می باشد.| برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد. | info@SefidShahrMF.ir


طراحی و پیاده سازی: فرتک -فکور رایانه توسعه کویر